La gestió del patrimoni cultural segons ICOMOS













Ara que hem iniciat l'any 2012 en el qual Tarragona és la Capital de la Cultura Catalana, val la pena parlar sobre el que això significa i reflexionar sobre les distintes formes com es pot gestionar el patrimoni cultural de la nostra ciutat.
El turisme és un factor de gran importància per a les Economies Nacionals i amb una correcta gestió, constitueix una font de desenvolupament essencial.
La pràctica del turisme, a nivell nacional o internacional, és un dels mitjans més importants per a l'intercanvi cultural, ja que ofereix una experiència personal única, sobre allò que perviu del passat, de la vida en la societat actual i en referència a altres societats.
El turisme pot captar els aspectes econòmics del patrimoni per treure un profit addicional, recaptant fons per a la seva conservació i cura. La clau perquè tot el sistema de gestió patrimonial funcioni correctament és l'acord entre les diferents administracions, els conservadors, els operadors turístics, els responsables polítics i tècnics i en general, la comunitat que acull els turistes en el seu si, encara que sigui només durant uns quants dies.
ICOMOS
L'ICOMOS és el Consell Internacional de Monuments i Llocs especialitzats en turisme cultural. Es tracta d'una organització internacional no governamental que agrupa els professionals dedicats a la conservació dels monuments i llocs històrics de tot el món.
Al llarg de la seva història ha redactat i emès una sèrie de documents que divulguen els principis clau per a una correcta gestió del patrimoni, alhora que proposen interessants reflexions sobre aquesta matèria. D'entre aquests documents destaquen la "Carta del Turisme Cultural", l'emissió del qual es data l'any 1976 i la "Carta Internacional sobre Turisme Cultural" de l'any 1999.
A la "Carta de Turisme Cultural" de l'any 1976 es fa referència a la importància que tenen les bones actuacions i el respecte cap al patrimoni històric, cultural i natural. S'afirma en aquest document, que el respecte s'ha de prioritzar davant qualsevol altra consideració, assegurant-se mitjançant polítiques adequades en les que s'observin les limitacions d'ús i de densitat, en la pràctica turística. Així, qualsevol instal·lació, equipament turístic o de serveis s'ha d'adequar a l'entorn patrimonial en virtut del compliment respectuós dels seus fins.
La "Carta de Turisme Cultural" de 1976 proposa un seguit d'actuacions i aconsella prendre en compte les següents observacions:
La preservació del patrimoni només es pot complir dins d'un ordre en el qual s'integren els valors culturals en els objectius socials i econòmics.
Es fa una crida als Estats perquè assegurin la ràpida aplicació de la Convenció de París (1972) i de la Recomanació de Nairobi (1976).
Col·laboració entre la UNESCO i l'OMT per garantir polítiques que protegeixin el patrimoni dels possibles efectes negatius del turisme.
Que s'adoptin les mesures necessàries, a través de les estructures administratives adequades, per aportar la informació i la formació als turistes.
La necessitat d'una educació en el coneixement i respecte del patrimoni.
El Compromís per evitar la destrucció del patrimoni es considera la base de gestió del turisme internacional.
S'apel·la als professionals afectats en la protecció del patrimoni (arquitectes i experts) posar al servei de la protecció dels Béns Culturals les eines provinents de les noves tecnologies.
Es recomana una formació adaptada a la naturalesa multidisciplinària de la qüestió sobre el patrimoni i finalment, es realitza una declaració solemne sobre la seva acció, que té com a finalitat la protecció de l'autenticitat i diversitat dels valors culturals.
La Carta Internacional sobre turisme cultural
Pel que fa a la "Carta Internacional sobre Turisme Cultural" de 1999, suposa una revisió de la carta de 1976. El document va ser aprovat a Mèxic en el marc de l'Assemblea General d'ICOMOS celebrada l'octubre d'aquell any.
Aquest és un document més ampli que l'anterior en què es dóna a entendre la creixent importància d'aquesta activitat: la gestió del turisme en els llocs amb patrimoni significatiu.
En el seu preàmbul es recull el concepte de patrimoni i es formalitza un reconeixement de la interacció existent entre patrimoni i turisme.
La "Carta Internacional de Turisme Cultural" identifica els següents objectius:
Facilitar i animar a aquells professionals que estan involucrats en la gestió i conservació del patrimoni, perquè transmetin la seva importància.
Facilitar i animar el sector turístic perquè promogui i gestionar correctament la activitat, amb la finalitat d'establir les bases del necessari respecte pels elements patrimonials.
Facilitar el diàleg entre els dos sectors, el patrimonial i el turístic.
Animar les parts implicades a formular plans i polítiques concretes de desenvolupament, conservació, difusió i explotació.
Principis fonamentals
Aquests són els principis que enumera:
El turisme s'ha convertit en un dels vehicles més importants per a l'intercanvi cultural.
La relació entre els llocs amb patrimoni i el turisme és dinàmica i pot implicar valoracions oposades.
La planificació de la conservació i del turisme en els llocs amb patrimoni hauria de garantir que l'experiència del visitant valgui la pena.
Les comunitats que reben els turistes haurien de implicar-se en aquesta activitat.
Les activitats del turisme i de la conservació del patrimoni han de beneficiar la comunitat receptora.
Els programes de turisme haurien de protegir i fomentar les característiques del patrimoni.Finalment i com a reflexió final, de la carta de 1976 i de la de1999 poden extreure les següents recomanacions:
El patrimoni cultural ha de ser utilitzat de manera sostenible per assegurar l'èxit del desenvolupament turístic.
És imprescindible la implicació de la societat civil en els programes de planificació turística per a la formulació d'estratègies de desenvolupament turístic i, a més, les administracions públiques han de tenir en compte.
La conservació del patrimoni històric s'ha de fer de manera integral, abastant també un treball de recerca per a no descontextualitzar les comunitats locals.
La difusió i foment del patrimoni és de vital importància per incrementar el seu valor.