Set setmanes no són tantes


La Quaresma es representa com una vella, més propera a una bruixa que a una iaia entranyable. Els seus set peus recorden les setmanes de dejuni i abstinència que s’havien d’observar, sí o sí, en els temps dels nostres besavis.

En aquest punt, en temps reculats, l’Església Catòlica no donava treva i excepte en el cas del pagament d’una butlla, la gent havia de mantenir una dieta espartana a base de llegum i verdura cuita en aigua i potser un rosegó de pa. Només excepcionalment, el diumenge, menjaven bacallà. I punt. I això  al llarg dels dies que van del Dimecres de Cendra fins al Diumenge de Rams. La gent seguia aquest dictat al peu de la lletra i aquells que feien trampa eren sermonejats pel capellà de guàrdia, qui els amenaçava amb el càstig d’un foc etern i la condemnació de la fràgil ànima a les calderes del Pere Botero. Eren temps de pobresa moral per als quatre rics de sempre i de misèria extrema per a la resta.

Això de fer dejuni ha passat a la història. Ves què passaria si no poguéssim menjar a diari allò que ens plau i haguéssim de fer penitència i constricció?. Jo crec que acabaríem d’engegar a pastar fang una fe a la qual manté la tradició. La gent avui, amb la informació i els avantatges tecnològics dels que gaudim, no estem per tants orgues supersticiosos i, malgrat la crisi, encara tenim ganes de donar-nos l’alegria d’un àpat si no extraordinari, almenys si correcte i a poder ser, ben condimentat i regat amb un vinet que faci de bon passar.

La Quaresma ha perdut el seu crèdit i només recordem aquestes tradicions quan assaborim una bona botifarra d’ou o unes coques de llardons dolces i cruixents. I a esperar que passin aquests dies, que ja tenim ganes de tastar la mona de Pasqua.